نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 مربی گروه هنر، موسسه آموزش عالی ادیبان، گرمسار، ایران
2 پژوهش هنر،گروه هنر، موسسه آموزش عالی ادیبان، گرمسار، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
پس از بررسی وضع موجود میدان حسن آباد و سرزندگی فضاهای شهری بر شکل گیری تصویر ذهنی شهروندان با تکنیک عکاسی شهری براساس ماتریس SWOT-AHP مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. مهمترین موارد تحلیل در قالب سه دسته معیارهای خوانایی، جهت یابی، بازشناسی و بخاطر سپردن در نظرقرار گرفته است.
1-6-تحلیل یافته ها حاصل از روش SWOT در فرآیند AHP
در این مرحله پس از تدوین نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید و ایجاد ساختار سلسله مراتبی از ماتریس SWOT با کمک AHP مقایسه دو به دو و زوجی عوامل در هر کدام از گروه های SWOT به صورت مجزا انجام می شود و از این طریق مهمترین اولویت ها براساس سرزندگی فضاهای شهری بر شکل گیری تصویر ذهنی شهروندان با تکنیک عکاسی شهری به دست می آید. مهمترین اولویت های به دست آمده در جدول (3-4) قرار گرفته است که از میان 32عامل معرفی شده در SWOT برای با تکنیک عکاسی6 عامل با بالاترین ضریب اهمیت انتخاب شدند. با توجه به اولویت های نهایی عوامل SWOT، عوامل گروه نقاط ضعف اولین اولویت را دارا می باشند بدان معنا که در ارائه ی عوامل موثر بر سرزندگی فضاهای شهری بر شکل گیری تصویر ذهنی شهروندان با تکنیک عکاسی شهری، بیش از بقیه ی عوامل باید در نظر گرفته شوند.
براساس آنچه از تحلیل های مقایسات زوجی عوامل به دست آمد. معیار خوانایی اولین اولویت را در تصویر سازی ذهنی داراست و پس از آن معیار جهت یابی، بخاطر سپردن و بازشناسی قرار دارند، این اولویت ها در ارائه ی عوامل موثر بر سرزندگی فضای میدان حسن آباد مورد توجه قرار خواهند گرفت. پس از انجام مراحل فوق ، تحلیل خارجی )محیط خارجی( وتحلیل داخلی)محیط داخلی(، پیش نیاز تدوین استراتژی بر اساس روش SWOT-AHP می باشد. شایان ذکر است که برای تدوین ماتریس SWOT-AHP ، ماتریس های IFE و EFE مورد نیاز می باشد. اختصاص امتیازی بین 1 تا 4 به هر عامل کلیدی موفقیت بر حسب میزان تاثیرگذاری آن بر موفقیت استراتژیک است. نشان دهنده این موضوع است که در عوامل درونی وزن گروه ضعف ها بیشتر از قوت ها بوده و در عوامل موثر مانند(شناخت آسان اجزا محیط در ذهن، برقراری ارتباط موثر بین اجزا در ذهن، وجود نشانه های مشخص و جاذب، منحصر به فرد بودن نشانه ها، مکان بهره گیری مجدد از نشانه های ذهنی، شناسایی کامل مسیر، روشن بودن طول مسیر).
جدول 3- تحلیل محیط درونی بر اساس ماتریس ارزیابی عوامل داخلیIFE
IFE |
گروه |
عوامل موثر |
وزن گروه |
وزن درون گروهی |
وزن نهایی |
نرمالیزه شده |
امتیاز |
وزن امتیاز |
رتبه |
قوت |
s6 |
0.283 |
0.164 |
0.046 |
0.075 |
4.000 |
0.229 |
1 |
|
s8 |
0.096 |
0.027 |
0.043 |
3.5000 |
0.151 |
2 |
|||
s7 |
0.089 |
0.025 |
0.041 |
3.700 |
0.150 |
3 |
|||
ضعف |
W9 |
0.338 |
0.107 |
0.036 |
0.058 |
1.000 |
0.058 |
6 |
|
W13 |
0.092 |
0.031 |
0.050 |
1.500 |
0.075 |
7 |
|||
W11 |
0.079 |
0.027 |
0.043 |
1.700 |
0.072 |
8 |
|||
2.231 |
جدول 4 – تحلیل محیط بیرونی بر اساس ماتریس ارزیابی عوامل خارجی EFE
EFE |
گروه |
عوامل موثر |
وزن گروه |
وزن درون گروهی |
وزن نهایی |
نرمالیزه شده |
امتیاز |
وزن امتیاز |
رتبه |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فرصت |
O5 |
0.095 |
0.150 |
0.014 |
0.038 |
4.000 |
0.151 |
2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
O6 |
0.125 |
0.012 |
0.031 |
3.900 |
0.122 |
6 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
O13 |
0.124 |
0.012 |
0.031 |
3.000 |
0.093 |
7 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تهدید |
T11 |
0.284 |
0.161 |
0.046 |
0.121 |
2.000 |
0.242 |
1 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T10 |
0.117 |
0.033 |
0.088 |
1.500 |
0.132 |
5 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T7 |
0.109 |
0.031 |
0.082 |
1.800 |
0.147 |
4 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پس از بررسی وضع موجود میدان حسن آباد و سرزندگی فضاهای شهری بر شکل گیری تصویر ذهنی شهروندان با تکنیک عکاسی شهری براساس ماتریس SWOT-AHP مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. مهمترین موارد تحلیل در قالب سه دسته معیارهای خوانایی، جهت یابی، بازشناسی و بخاطر سپردن در نظرقرار گرفته است. 1-6-تحلیل یافته ها حاصل از روش SWOT در فرآیند AHP در این مرحله پس از تدوین نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید و ایجاد ساختار سلسله مراتبی از ماتریس SWOT با کمک AHP مقایسه دو به دو و زوجی عوامل در هر کدام از گروه های SWOT به صورت مجزا انجام می شود و از این طریق مهمترین اولویت ها براساس سرزندگی فضاهای شهری بر شکل گیری تصویر ذهنی شهروندان با تکنیک عکاسی شهری به دست می آید. مهمترین اولویت های به دست آمده در جدول (3-4) قرار گرفته است که از میان 32عامل معرفی شده در SWOT برای با تکنیک عکاسی6 عامل با بالاترین ضریب اهمیت انتخاب شدند. با توجه به اولویت های نهایی عوامل SWOT، عوامل گروه نقاط ضعف اولین اولویت را دارا می باشند بدان معنا که در ارائه ی عوامل موثر بر سرزندگی فضاهای شهری بر شکل گیری تصویر ذهنی شهروندان با تکنیک عکاسی شهری، بیش از بقیه ی عوامل باید در نظر گرفته شوند. براساس آنچه از تحلیل های مقایسات زوجی عوامل به دست آمد. معیار خوانایی اولین اولویت را در تصویر سازی ذهنی داراست و پس از آن معیار جهت یابی، بخاطر سپردن و بازشناسی قرار دارند، این اولویت ها در ارائه ی عوامل موثر بر سرزندگی فضای میدان حسن آباد مورد توجه قرار خواهند گرفت. پس از انجام مراحل فوق ، تحلیل خارجی )محیط خارجی( وتحلیل داخلی)محیط داخلی(، پیش نیاز تدوین استراتژی بر اساس روش SWOT-AHP می باشد. شایان ذکر است که برای تدوین ماتریس SWOT-AHP ، ماتریس های IFE و EFE مورد نیاز می باشد. اختصاص امتیازی بین 1 تا 4 به هر عامل کلیدی موفقیت بر حسب میزان تاثیرگذاری آن بر موفقیت استراتژیک است. نشان دهنده این موضوع است که در عوامل درونی وزن گروه ضعف ها بیشتر از قوت ها بوده و در عوامل موثر مانند(شناخت آسان اجزا محیط در ذهن، برقراری ارتباط موثر بین اجزا در ذهن، وجود نشانه های مشخص و جاذب، منحصر به فرد بودن نشانه ها، مکان بهره گیری مجدد از نشانه های ذهنی، شناسایی کامل مسیر، روشن بودن طول مسیر). جدول 3- تحلیل محیط درونی بر اساس ماتریس ارزیابی عوامل داخلیIFE
جدول 4 – تحلیل محیط بیرونی بر اساس ماتریس ارزیابی عوامل خارجی EFE
نمودار2- ماتریس داخلی - خارجی ( تعیین نوع استراتژی)
|
2.875 |
نمودار2- ماتریس داخلی - خارجی ( تعیین نوع استراتژی)
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Urban spaces can be considered an important element in the structure of cities that have the ability to increase social interactions, identity and meaning, the formation of mental images and a sense of collective memory. Since, the formation of a sense of memory
Collective has always been one of the most basic principles and qualitative concepts in urban spaces, value and preference, reminiscence, sense of security, familiarity with place, place identification and satisfaction of its physical features that are perceived as the main connecting elements of sense of belonging and identity. The intended locations have been evaluated comparatively through the analysis of urban photography techniques. In the analysis section, the data are analyzed using urban photography technique and statistical analysis using SWOT AHP. Is studied. Data analysis and interpretation of the results of the questionnaire showed that there is a significant relationship between mental image through photographic images of urban spaces. In fact, the main focus of the research is the comparative evaluation of citizens 'mental image of the study field by examining the role of citizens' mental image formed. Urban spaces are based on the formation of citizens' mental images with the technique of urban photography in Hassanabad Square in Tehran.
کلیدواژهها [English]