Document Type : Scientific Research
Authors
1 Ph.D. Student in Architecture, Department of Architecture, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
2 Ph.D. Assistant Professor, Department of Architecture, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
Abstract
Highlights
Innovation
Architectural researchers in most cases have studied archetypes regardless of context, and in other cases they have studied Archetype more in the field of body and function and paid less attention to understanding meaning. In addition, the examined samples are mostly in a specific period of time or are placed in a classification in terms of style and region. Therefore; using phenomenological method, this research takes a microscopic look at discovering meaning and sign in samples that are not only not in the same time frame, but also differ in terms of style, location and difference in the way users think. It is original and new.
Methodology
In this paper, archetypal design strategies are considered as a dependent variable, shrine as an independent variable, phenomenological method as a mediating variable, religion as a moderating variable and Iran as a control variable. In order to better understand the archetype design solutions in Iranian shrines, the combined research method (quantitative and qualitative) has been used and Eventually SPSS software has been used to analyse the data.
Analysis of findings
According to the obtained criteria, in order to prove the hypotheses, the data are analysed in two parts. In the descriptive analysis section, the authors have adapted the archetypal criteria to the case samples and identified commonalities. Finally, an inferential analysis of the research variables is presented.
Results
By examining the case studies qualitatively and matching the criteria with their architecture, the first impression is that the older the building, the more the use of semantic components and signs (symbol, icon, index) in architecture, it was also found that most They have been used in an imitative way and outside of the architect's manipulation. In St. Thaddeus Church, the use of symbols and signs was wider than in other buildings. Other results include the Cosmic Mountain Archetype, which is less commonly used in Iranian temples, and the response of experts in this field was a testament to this. Analysis of experts' answers showed that there is a semantic relationship between archetypal and unconscious criteria, because after viewing the images of the shrines, the questions of the questionnaire were answered with acceptable scores. From the above discussions, it is clear that archetypal criteria have a deep relationship with semantic, content and sign codes, and using them, both in terms of body and function, as well as metaphor and meaning, can create shrines that can have a deep connection with individuals (regardless of their differences). ) Establish. Accordingly, the following table presents design solutions derived from research data to be a guide for building desirable places of worship in Iran.
Keywords
Main Subjects
مکان قدسی، حاوی هنریست که صورتهای قدسی دارد که غالباً با هدف ایجاد آرامش روحی، تفکّر، عبادت، زیارت، شفایابی و تعالی بعد روحانی و بعد متافیزیکی انسان و ارتباط او با الوهیّت و عالم بالا ایجاد میگردد (عدلدوست و شفیعزاده، 1395)؛(بورکهارت، 1369). بیشترین آسیبی که متوجه معماری کنونیست، عاری بودن از معنا و کیفیت است (رحمانپور، 1395). در این آشفته بازار، غالبا محیطهای انسان ساخت، فارغ از توجه به اصل انسانها شکل گرفتهاند و اثری از توجه به عنصر وجود دیده نمیشود. قوانین طراحی، به صورت یکسان برای انسانهایی با ویژگی های متفاوت، کالبدهای بدون روح را به وجود آورده که تنها در بازه زمانی محدود کارایی داشته و کمکم راه به سوی زوال طی میکند. نیایشگاهها از جمله کاربریهایی هستند که مستقیماً فارق از هر نیاز زیستی با روح و روان انسانها مرتبطاند و این ارتباط زمانی موفق خواهد بود که معماری وسیلهای باشد برای انسان در راه شناخت خود و هستی. برای تحقق این رویکرد فلسفی زیرساخت های بسیاری نیز باید فراهم گردند، از جمله دید معماران و تفکر عموم؛ که در حال حاضر فاصله بسیار زیادی با وضعیت مطلوب دارند. ضرورت این پژوهش از همین نقطه شکل میگیرد و نمونه بارز آن کمتوجهی به راهکارهای طراحی آرکیتایپی در ساخت نیایشگاههای ایران است، نیاز به داشتن چنین فضاهای معناداری با توجه به وضعیت روحی و نیاز روانی افراد درجوامع کنونی احساس میشود لذا این پژوهش به دنبال آنست تا با شناخت راهکارهای طراحی معماری سبب خلق نیایشگاههایی شود که از طریق ارتباط با ناخودآگاه هر انسانی به عمق وجود وی رخنه کنند و ارتباط او با عالم بالا را امکانپذیر سازند و همین امر سبب خلق نیایشگاههایی میشود که نه تنها بر مخاطبان کنونی خود تاثیرگذارند بلکه پاسخگوی نسلهای بعد از خود نیز هستند. ایران دارای سابقه تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است و وجود کهنالگوها نه تنها در معماری بلکه در تمامی عرصه ها به وضوح قابل مشاهده است. وجود چنین بستر مناسبی، لزوم توجه و بازبینی در این زمینه را بیش از پیش نشان میدهد. با توجه به آنچه بیان شد؛ هدف اصلی این پژوهش شناخت راهکارهای طراحی آرکیتایپی در نیایشگاههای ایران از منظر پدیدارشناسی است و (به عنوان اهداف فرعی) به دنبال راهیست برای ایجاد نیایشگاه های مطلوب که به عنوان مکانهای مقدس سبب آرامش روح و تعالی بعد روحانی و متافیزیکی انسان شوند به گونهای که سازمانهای دولتی و خصوصی(متصدی اجرای نیایشگاهها) و مراکز تحقیقاتی بصورت کاربردی بتوانند از نتایج این پژوهش استفاده کنند. در این راستا، تحقیق در پی پاسخ به این دو سوال است؛ نخست اینکه کشف راهکارهای طراحی آرکیتایپ مستتر در نیایشگاهها به کمک پدیدارشناسی چگونه روی میدهد؟ و دوم اینکه از منظر پدیدارشناسی چه ارتباطی میان آرکیتایپها و نیایشگاههای ایران وجود دارد؟ با توجه به سؤالات تحقیق و مطالعات انجام شده فرض بر این است که با استفاده از روش پدیدارشناسی، میتوان به حقیقت پنهان آرکیتایپهای بکار گرفته شده در معماری نیایشگاهها پی برد و بنظر میرسد در هر پدیدار، ظاهر (نیایشگاههای ایران) و باطن (آرکیتایپها) با هم آمیخته است و ارتباط عمیقی میان ذهنیت و عینیت وجود دارد، درواقع به نظر میرسد معماری از تصویر ذهنی انسانها از واقعیتهای اطراف خود بوجود می آید و از این طریق راهکارهای طراحی در این زمینه شکل میگیرند.