Charrette a way to participate in urban design

Document Type : technical note

Authors

1 PhD in Urban Planning, Tehran Branch of Science and Research, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Urban Planning, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran

Abstract

Various categories have been presented to examine the extent of popular participation. The most important of these are the categories of Miguel, Einstein, Davidson, and Drieskel. Sharte also realizes popular participation as an effective way. In this way, people participate in decision making, creation and implementation of a plan and oversee it over a specified and targeted timeframe. The perspective of the project is formulated with the views of stakeholders, which is itself a way of researching and gathering information.
The present research is a documentary one, in which the opinions of experts have been used with the help of interviews. At first, some theories of participatory planning have been scrutinized and it has been found that the charter makes a real contribution. Then the concept of charting, its features and stages, and a successful example are discussed. Obstacles have been identified in order to assess the feasibility of implementation of the map in Iran. What can be concluded from this research is that the realization of ranching is not impossible in Iran, but it requires a proper platform. Therefore, at the end, the necessary solutions for laying the implementation of the chart have been discussed.

Highlights

Charrette is a method that is capable of achieving the highest level of participation by relying on participatory planning. Collaborative work, interoperable design, use of design to reach a common vision and create comprehensive solutions, working on details, limitation of work schedule, interaction in charrette feedback loop, working for at least four to seven consecutive days, On-site work and programmable execution are features that distinguish charrette from other methods.

After studying the feasibility of charrette in Iran, it seems that the its realization is possible and only requires creating a suitable platform and gaining the corresponding necessary determination. To this end, it is essential that the government and authorities have a more comprehensive view and provide the necessary training and reassurance in this through the media. discussing about the formation a platform with reference groups can be of significant contribution. To overcome legal barriers, enact the necessary laws seems essential, for which the legislators, as an influential group in the charrette, should be properly informed of its benefits. The professional community and researchers have a significant role to play in the implementation of charrette in Iran by institutionalizing, yet they should also receive the necessary training in the first place. In overall, implementing the charrette in Iran needs alterations in the planning structure from the way of forming ideas and defining the initial vision to implementing and paying more attention to the role of the people.

Keywords

Main Subjects


بیش از نیمی از جمعیت جهان که در شهرها زندگی می­کنند، با مشکلات جدی ترافیکی و چالش­های توسعه شهری روبرو هستند. در بسیاری از شهرهای توسعه یافته، زیرساخت­های قدیمی از جمله شبکه­های ترافیکی، نمی­توانند نیاز شهروندان را برآورده سازند، چراکه این زیرساخت­ها نیاز به بهسازی فوری داشته و هزینه کاهش این مشکلات شهری غالباً بسیار گران است(Zeng et al,2019:1). اصطلاح خاص "فضای مشترک" یک رویکرد کاملاً متفاوت بمنظور طراحی خیابان، جریان ترافیک و ایمنی جاده بوده که به سرعت در حال رشد می­باشد. فضای مشترک با ترکیب وسیع­تر از مفهوم روانشناختی رفتاری و با تغییر درک خطرپذیری و ایمنی، مجموعه­ای از اصول را در راستای ترکیب موفقیت آمیز تحرکات با دیگر عملکردهای مدنی خیابان­ها و فضاهای شهری ارائه می­دهد (Hamilton-Baille,2008:161).

آلودگی، ازدحام و ملاحظات شهری منجر به تغییر رویه در استفاده از وسایل نقلیه خصوصی مراکز متراکم شهری شده است. غالبا آخرین جاده‌ها به سیستم‌هایی نظیرحمل و نقل عمومی، اشتراک گذاری ماشین‌ها و دوچرخه­ها به منظور افزایش میزان پیاده‌روی و دوچرخه سواری مجهز شده‌اند(Scarinci et al.2017: 310). بسیاری از شهرها سیاست­هایی را اتخاذ کرده­اند که هدف آن­ها ارتقاء شیوه­های حمل و نقل فعال مانند پیاده­روی و دوچرخه سواری می­باشد. تشویق به حمل و نقل فعال از اهداف پایداری شهرها پشتیبانی کرده و باعث کاهش آلودگی هوا ناشی از ترافیک می­شود و به کاربران راه­ها کمک می­کند تا یک شیوه زندگی سالم را اتخاذ کرده و سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهند(Rushdi and Tarek,2020: 37). پیاده‌روی طبیعی­ترین راه برای حرکت انسان­هاست. بدن ما، ادراک حسی و ذهنی ما برای میلیون‌ها سال براساس این سیستم جابه­جایی تکامل یافته است(Coch et al,2018). پیاده‌روی عمدتا به عنوان یک نوع حمل و نقل پایدار شناخته شده است. این عمل مزایای اجتماعی و منحصر به فردی دارد، به ویژه در افزایش ارتقای سلامت و عدالت اجتماعی و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تاثیر مثبتی نیز دارد(Rafiemanzelat,2017: 94). از سوی دیگر ترویج به اشتراک گذاری فضا به منظور بالابردن کیفیت زندگی اجتماعی و ایمنی محیط اطراف خیابان به طور فزاینده مورد پذیرش ویژگی­های طراحی مدرن شهری است(Anvari et al,2015:83). مناطق مرکزی شهرها به طور سنتی محل استقرار اماکن دولتی، کسب و کار، گردشگری و هنر و امکانات تفریحی بوده و در بسیاری موارد هنوز هم وجود دارد(Elsoradi,2018:52). مشکل عرضه در نقاط تجاری مرکز شهر با افزایش تعداد اتومبیل‌های شخصی درخیابان­ها آغاز شد(Lewandowski:2016: 288). با این حال، در سال­های اخیر، روند تفکیک ترافیکی، به دلیل پیشرفت­های معماری و برنامه‌ریزی شهری، رونق یافته است. در عوض، طراحی خیابان و مهندسی ترافیک، باعث انتقال تمرکز از وسایل نقلیه به عابران پیاده به منظور ایجاد یک قلمرو عمومی بهتر شده، که عمدتا از طریق تایید عملکرد خیابان­ها به عنوان مکان­ها و شریان­هاست و همچنین هدف از طراحی آن، به منظور حرکت آسان­تر عابران پیاده و کاهش سرعت وسایل نقلیه است(Kaparias,2015:115). اقدامات ایمنی پیشرفته شامل وسایل نقلیه، زیرساخت­ها و محیط آن، سیستم­های حفاظتی، آموزش و توسعه دانش رفتاری، ابزار اصلی برای کاهش تعداد و شدت حوادث مربوط به افراد آسیب­پذیر در جاده‌ها و خیابان‌هاست. بخش عمده‌ای از کاهش چشمگیر مرگ و میر را می‌توان به افزایش ویژگی‌های امنیتی خودروها، نسبت داد. در کنار آن‌ها بهبود در زیرساخت، سازماندهی دوربین‌های کنترل سرعت، بازنگری محدودیت‌های سرعت برای سازگارکردن آ‌ن­ها با استانداردهای ایمنی جاده‌ها، سیاست­های آشامیدن و رانندگی موثر، افزایش ناحیه 30 کیلومتر در ساعت در مناطقی که بسیاری از کاربران جاده‌ای آسیب­پذیر هستند و بهبود در حفاظت از عابر پیاده و افراد حاضر در خودروها،همه وسایل موثر در ایمنی راه‌ها هستند(Mako and Szakonyi,2016: 2122).

در دهه گذشته، برنامه ریزان حمل­و­نقل در سراسر جهان عناصر طراحی فضای مشترک را به عنوان راهی برای ایجاد مکان‌های دوست‌دار عابران در نظر گرفته‌اند. خیابان‌هایی که دارای اصول  فضای مشترک هستند تمایل به کاهش سرعت خودرو و افزایش ایمنی برای کاربران جاده آسیب‌پذیر دارند(Beitel et al,2018:710). فضای مشترک یک رویکرد طراحی است که با هدف کاهش ترافیک وسایل نقلیه یا تضعیف ترافیک وسایل موتوری با کاهش یا حذف حجم مدیریت ترافیکی مرسوم مانند نشانه­های ترافیکی،علامت­گذاری راه­ها و در برخی مواقع فرونشاندن حاشیه پیاده‌رو بوده که منجر به هم ترازی سطوح می‌شود(Holmes,2015:6).  در واقع فضای مشترک به عنوان یکی از ابزارهای احیا و باز زنده سازی مراکز سنتی و رو به افول شهری مطرح شده که با پیاده­سازی اصول و دستورالعمل‌های طراحی اینگونه فضاها می‌توان رونق را به مراکز بازگرداند و با تقسیم عادلانه شریان‌های حرکتی بین سواره و عابران پیاده، زمینه افزایش سرزندگی و نشاط را در جامعه شهری پدید آورد. حال با توجه به موارد مطرح شده این بحث پیش می­آید که معیارهای طراحی شهری فضاهای مشترک در مراکز شهری چگونه‌اند؟ و دستورالعمل‌های طراحی فضای مشترک در این گونه فضاها دارای چه ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. از این­رو در این مقاله سعی برآن شده تا با بهره­گیری از اسناد ارائه شده در زمینه طراحی فضاهای مشترک، معیارهای طراحی برای پیاده‌سازی این رویکرد در مراکز شهری و علی الخصوص در نمونه مورد مطالعه واقع در خیابان خیام شهر قزوین تدوین شده که در قالب چارچوب پیشنهادی ارائه خواهدشد.

- Adibzadeh, B., et al. (2010). Social engineering and the role of public participation in the realization of renovation in dilapidated textures, case study: Nematabad Neighborhood. Journal of Architecture and Urban Planning, No. 4, University of Arts. (in Persian).
- Ahmadi, H. (2001). Participatory urban planning, Tehran, Journal of municipalities, No. 36, Organization of Municipalities and Villages of the whole country. (in Persian).
- Aini, M. (2007). Workshop on the study of non-physical dimensions of endogenous urban development. Tehran, Ministry of Housing and Urban Development (Iran Urban Development and Improvement Organization). (in Persian).
- Asla Oregan, 2013/12/19, Redmond South US 97 Design Charrette, http://www.aslaoregon.org.
- Azkia, M. and Ghaffari, Gh. (2004). Rural development with emphasis on rural society of Iran. Tehran, Ney Publishing. (in Persian).
- Driskell, David, 2002, Creating Better Cities with Children and Youth (A Manual for Participation), Unesco, Publishing & Earthscan Publication ltd.
-Habibi, M. and Saeedi Rezvani, H. (2005). Participatory urban planning: a theoretical exploration in Iran, Journal of Fine Arts, No. 24, University of Tehran. (in Persian).
-Jahangir, M. (2013). Laws and regulations related to the city and municipality, Tehran, Didar Publishing. (in Persian).
- Lennertz, Bill, 2014/2/10, The Charrette as an Agent for Change, www.charretteinstitute.org.
- Lennertz, Bill, 2003, New Urbanism: Comprehensive Report & Best Practices Guide, 3rd Edition, Ithaca: New Urban Publications.
-  Lennertz, Bill & etal, 2008, An Introduction to Charrettes, Planing Comissioners Journal, number 71.
-Sayad, N. and Aghvami, N. (2010). Renovation of worn-out structures with the help of participatory urban planning in Iran, the second annual conference on renovation of worn-out structures in Tehran, Tehran. (in Persian).
-Sharifian Thani, M. (2001). Participation of Citizens in urban governance and heritage. Urban Management Quarterly, No. 8, Organization of Municipalities and Rural Affairs of Country. (in Persian).
-Oosthuizen, A. (1998). Citizens' participation in the planning and development of urban areas, translated by Barakpour, N., Journal of Architecture and Urban Planning, No. 48 and 49. (in Persian).