نوع مقاله : علمی پژوهشی
نویسندگان
1 گروه شهرسازی دانشگاه ازاد اسلامی واحد سنندج
2 کارشناسی ارشد معماری، گروه معماری، واحد ایلخچی،دانشگاه آزاد اسلامی،آذربایجان شرقی، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
یافته ها و بحث
از نه بعد سنجش و ارزیابی ارتقاء تجمع پذیری مجتمع های تجاری-تفریحی در فضاهای شهری ازنظر مولفه کالبدی استفاده شده است که ابعاد «ساختار و فرم» با میانگینی برابر38/3 بیشترین سهم و بعد «نحوه مصرف انرژی» با میانگینی برابر 07/3 کمترین سهم را در برآورد ارزش معیار و شاخص مورد نظر در میان پاسخگویان بر عهده داشته اند. در جدول(2) قابل مشاهده است. در مولفه عملکردی از میان شش بعد مورد سنجش بعد «تنوع گوناگونی کاربری ها» بیشترین با میانگینی برابر53/2 بیشترین سهم و بعد «موقعیت و جهت یابی » با میانگینی برابر 39/2 کمترین سهم را در برآورد ارزش معیار و شاخص مورد نظر در میان پاسخگویان بر عهده داشتهاند.در جدول(3) قابل مشاهده است. در مولفه محیطی از میان پنج بعد مورد سنجش بعد «دعوت کنندگی و خوانایی» بیشترین با میانگینی برابر58/3 بیشترین سهم و بعد «آسایش» با میانگینی برابر 09/3 کمترین سهم را در برآورد ارزش معیار و شاخص مورد نظر در میان پاسخگویان بر عهده داشتهاند.در جدول(4) قابل مشاهده است. در مولفه اجتماعی از میان هفت بعد مورد سنجش بعد «تجربه خرید و تفریح» بیشترین با میانگینی برابر06/4 بیشترین سهم و بعد «حضور مردم» با میانگینی برابر 33/3 کمترین سهم را در برآورد ارزش معیار و شاخص مورد نظر در میان پاسخگویان بر عهده داشتهاند.در جدول(5) قابل مشاهده است.
دراین پژوهش مفهوم«ارتقاء تجمع پذیری مجتمع های تجاری-تفریحی» که بصورت مفاهیم فرضی در موقعیت آلترناتیو با توجه به وزن های به دست آمده برای هرکدام از شاخص ها ها پس از مقایسه زوجی، با توجه به شاخص ها مورد بررسی مشخص گردید؛ که (ساختار وفرم770.، تجربه خرید وتفریح712.، تنوع گوناگونی کاربری ها0.685، دعوت کنندگی و خوانایی0.602)دارای بیشترین وزن اهمیت می باشد. در کلیت مفهوم پژوهش این روند نشان دهند هم راستا بودن نتایج در روند شاخص های هر دو مفهوم می باشد.
نتیجه گیری
پژوهش پیشرو به نقش ارتقاء تجمع پذیری مجتمع های تجاری-تفریحی و ارائه راهکارها و ارایه تجربیات فضایی خاص و درحقیقت خلق کیفیات فضایی ناب و متفاوت درقالب مجتمع تجاری تفریحی در بازارساحلی شهرآستارا و باتاکید برلزوم ایجاد شاخصه ی ارتقاءتجمع پذیری در فضاهای شهری و با استفاده ازاصول مناسب طراحی درخلق فضاهای با روح و با کیفیت برای ایجادهمبستگی و تعاملات اجتماعی امیخته با بهره گیری از طبیعت باراهکارها وایده های نو و باتوجه به معماری پایدار، سازگای و همساز با طبیعت اختصاص یافته است. براساس مدل در سطح دوم، چهار مولفه «کالبدی»،«عملکردی»،«محیطی»، «اجتماعی» به عنوان عوامل موثر بر ارتقاءتجمع پذیری در مجتمع های تجاری- تفریحی بررسی قرار گرفته اند. در مجموع میانگین؛ در دو مولفه «اجتماعی» و «کالبدی» بالاتر از میانه نظری بدست آمده است. بررسی این دو مفهوم به همراه شاخص های را که در بر می گیرند؛ به عنوان مرحله پایانی تحلیل انجام شده. نتایج این بررسی نشان دهنده آن است که شاخص های مفهوم«اجتماعی» موثر بر ارتقاءتجمع پذیری درمجتمع تجاری- تفریحی به ترتیب رتبه شامل«برآوردن نیازهای استفاده کننده گان، تجربه خرید و تفریح، ارتباط اجتماعی، الگوی رفتاری خرید، هویت مکانی و مردم پذیر، امنیت، حضور مردم» و همچنین اولویت بندی ابعاد مولفه«کالبدی»شامل« ساختار و فرم،شکل واندازه، هماهنگی با محیط، حرکت پیاده، مبلمان و راحتی، نحوه مصرف انرژی،دسترسی مناسب، تسهیلات و تجهیزات، وسعت» می باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Abstract
Introduction
Recreational complexes as one of the most important urban uses, along with the development of urban economy, create and reproduce aggregate public spaces as a meeting place and social interactions to create sustainable urban spaces, play an important role in the production of new architectural and urban spaces. They play into the components of sustainable architecture. The creation of multipurpose complexes in cities today is a good solution for the production of new urban cores. Changing the commercial nature of shopping center spaces and passages from mere business to commercial-recreational centers and creating leisure and shopping spaces in such centers has become commonplace in our country, especially Astara. Considering the indigenous architecture and well-being of the coastal commercial-recreational complex, the creation of sustainable architectural components and the promotion of aggregated spaces for social convergence and the creation of hangouts for greater and better exchange and efficiency with regard to the type of sustainable market architecture emphasize the importance and importance of this. Kurdish. The purpose of this study was to analyze the role of influencing factors on promotion of commercialization of commercial-recreational complexes in sustainable architecture of urban spaces based on physical, functional, environmental and social components. The research question can now be stated as follows: What are the factors influencing the growth of the Astara coastal market in urban space?
Materials and Methods
This research is of applied purpose and descriptive-analytical research method. The combined method of documentary and field studies was used to collect the objective and subjective data needed. To identify appropriate indicators in line with the research subject, combining four components of "functional, functional, environmental, social" and (27) indicators that are hypothetically considered in the alternative position, to estimate the sample size of 485 formulas Cochran and random sampling methods were used. Validity and reliability of the questionnaire were calculated to be greater than or equal to 0.88, respectively. In this study, to determine and rank research concepts and indices using AHP's Analytical Model (AHP) method, and multivariate regression analysis using one-sample T-test using SPSS software, research question and objective analysis. Been paid.
Astara Resort Business Complex known as Seaside Bazaar (Built in), is one of the tourist attractions of the border city of Astara, located on the Caspian Sea and one of the most famous markets in Iran. The architecture of this market is based on the Astara architecture pattern known as earthenware roofs and is one of the most important business centers of Guilan province with the activity of 4 trade unions.
کلیدواژهها [English]
مقدمه
مجتمع های تجاری تفریحی به عنوان یکی از مهم ترین کاربری های شهری، در کنار توسعه اقتصاد شهری، درایجاد و بازتولید فضاهای عمومی تجمع پذیر به عنوان محل رخداد و تعاملات اجتماعی در راستای خلق فضاهای شهری پایدار، نقش مهمی در تولید فضاهای جدید معماری وشهری باتوجه به مولفه های معماری پایدار ایفا می کنند. امروزه ایجاد مجتمع های چندمنظوره در شهرها راهکار مناسبی برای تولید هسته های جدید شهری محسوب می شود. تغییر ماهیت تجاری فضاهای مراکز خرید و پاساژها از کارکرد صرف تجاری به مراکز تجاری- تفریحی و ایجاد فضاهایی برای اوقات فراغت و خرید در این گونه مراکز در کشور ما مخصوصا آستارا رایج شده است. با توجه معماری بومی و بهرمندی مجتمع تجاری- تفریحی بازار ساحلی از مولفه های معماری پایدار ایجاد و ارتقاء فضاهای تجمع پذیر در جهت همگرائی اجتماعی و ایجاد پاتوق ها برای تبادل وکارائی بیشتر و بهتر باتوجه به نوع معماری پایدار بازار ضرورت و اهمیت این مهم را بیان کرد. هدف این پژوهش تحلیل نقش عوامل تاثیرگذار بر ارتقاء تجمع پذیری مجتمع های تجاری-تفریحی در معماری پایدار فضاهای شهری براساس مولفه هایی همچون کالبدی، عملکردی، محیطی، اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفته است. حال می توان سؤال پژوهش را این گونه بیان داشت: عوامل تاثیرگذار بر ارتقاء تجمع پذیری بازار ساحلی آستارا در فضای شهری کدامند؟
مواد و روش ها
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. از روش ترکیبی مطالعات اسنادی و میدانی برای جمع آوری داده های عینی و ذهنی مورد نیاز استفاده شده است. برای مشخص ساختن شاخص های مناسب در راستای موضوع پژوهش که با تلفیقی ازچهار مولفه«کاربردی، عملکردی، محیطی، اجتماعی» و(27) شاخص که بصورت مفاهیم فرضی در موقعیت آلترناتیو مورد بررسی قرارگرفته است؛ به منظور برآورد حجم نمونه آماری485 نفر از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است، سنجش روایی و پایایی پرسشنامه با توجه به ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر یا مساوی 88/0 می باشد. در این پژوهش برای تعیین و رتبه بندی مفاهیم وشاخص های پژوهش از روش ترکیبی مدل تحلیلی(تحلیل سلسله مراتبی) AHP، و تحلیل رگرسیون چند متغیره با استفاده از آزمون های آماری T تک نمونه ای با استفاده از نرم افزار Spss به تحلیل سوال واهدف پژوهش پرداخته شده است.
مجتمع تجاری تفریحی شهر آستارا معروف به بازار ساحلی(بساطی ها)که در سال ۱۳۶۸ بنا شده، یکی از جاذبه های تجاری گردشگری شهرستان مرزی آستارا محسوب می شود، که در حاشیه دریای خزر واقع شده و از معروف ترین بازارهای ایران است. معماری این بازار بر اساس الگوی معماری آستارا که معروف به بام های سفالی است طراحی شده و با فعالیت ۱۵۰۰ واحد صنفی، یکی از مهمترین مراکز تجاری استان گیلان به شمار می رود.